Detta är en grundläggande idé för framgång, säger grundaren och produktutvecklaren på Arctic Bioscience, Hogne Hallaråker.
"Gör det nu, vänta inte till imorgon."
Detta är en grundläggande idé för framgång, säger entreprenören och produktutvecklaren på Arctic Bioscience, Hogne Hallaråker. I denna artikel tar vi dig med på resan för en entreprenör från Volda.
Intresset för havet
Det började med ett intresse för livet vid kusten. Redan när Hogne var fem år gammal brukade han gå längs stranden, rota i tång och sjögräs och leta efter liv. Han har haft ett intresse för havet hela sitt liv. När det var dags att välja utbildning blev naturvetenskap ett naturligt val. I tre år studerade han akvakultur vid Høgskolen i Vest-Norge, innan han gick vidare till marinbiologi vid Universitetet i Bergen.
Under sina studier fokuserade han på hälleflundra-larver och blev därmed bekant med de positiva effekterna som fosfolipider har på larvernas utveckling till vuxna fiskar. Olika larvdeformationer är en utmaning vid hälleflundraproduktion, och dessa försvann i stort sett med intaget av omega-3 fosfolipider i början av larvfasen.
Innan han avslutade sina studier erbjöds han en undervisningstjänst vid Høgskolen i Volda, där han undervisade i biologi och kemi. Vid den här tiden började entreprenörsandan växa, och 1995 öppnade Hogne sitt första företag. Detta var "Biologen Zoo" i Volda, en djuraffär med fiskar, kaniner, fåglar och andra djur. Han hade affären i 10 år innan han sålde den.
"Jag startade affären på grund av kommersiellt intresse. Jag gillar att skapa nya saker, så det var där jag började."
Startade Arctic Nutrition 2011
Hogne fick sedan ett jobb som fabrikschef på en pilotanläggning som utvecklade fettsyror. Det var i detta företag, Natural ASA, som han etablerade idén om ett nytt företag baserat på fosfolipider, vilket skulle komma att kallas "Natural Phospholipids". Innan detta företag grundades, blev Natural ASA uppköpt av Aker Biomarine, där Hogne var anställd och arbetade i tre år.
Under denna period hade han en önskan att fortsätta fosfolipid-idén, vilket inte vidareutvecklades på Aker Biomarine efter att de köpt företaget. Denna önskan resulterade i grundandet av Arctic Nutrition 2011, tillsammans med Jan Remmereit och Harald Nordal. Alla tre var redan en del av den akademiska gemenskapen i Ørsta som hade forskat om fettsyror sedan 1997.
2012 säkrade de flera regionala investerare och kunde nu utveckla företaget och sprida forskningshistorien om omega-3 fosfolipider från sillrom.
"I början satte vi upp affärsmål, och då var det viktigt att säkra värdekedjan. Vi behövde ha tillräcklig kunskap för att kunna etablera processen. Det innebar att vi behövde kunskap om logistik, forskning och försäljning."
Den lokala gemenskapen begärde Romega
I det initiala skedet var det inte ett mål att etablera en nätbutik. Den lokala gemenskapen och några företag började gradvis kräva produkten, och 2016 etablerades nätbutiken som ett test. Där såldes Romega som en färdig produkt; ett kosttillskott i form av kapslar med fett från sillrom.
Året därpå fick Arctic Nutrition nationell uppmärksamhet efter ett TV2-reportage som presenterade de positiva effekterna av omega-3 från sillrom. Detta ledde till att Romega såldes slut på tre timmar och nätbutiken "kraschade" på grund av den höga efterfrågan.
"Då såg vi att det var meningsfullt att producera mer av den färdiga produkten. Vi behövde också ha en större organisation för att möta marknadens efterfrågan."
Sedan 2017 har det professionella nätverket expanderat och företaget har idag flera tusen kunder som använder Romega dagligen.
Gör det nu!
Hogne förklarar att entreprenörsmentaliteten alltid har funnits där, men att processen också har medfört mycket lärande.
"Genom att vara entreprenör har jag lärt mig att man måste göra saker enkelt. Gör det nu! Vänta inte till nästa dag, eller nästa timme. Tiden går snabbt, och man måste göra mycket själv i början. Därför kan man inte skjuta upp något."
De första fem åren efter att Arctic Nutrition grundades hände mycket på en gång, och semester och fritid var sällsynta.
"I början var alla tvungna att göra allt. Då hade jag mycket ansvar, och det var väldigt varierade arbetsuppgifter. Ben och armar var överallt."
Idag ser arbetsdagen annorlunda ut, men den är fortfarande hektisk. Arctic Nutrition bytte namn till Arctic Bioscience 2021, och består nu av en stor professionell miljö där arbetsuppgifterna fördelas i mycket större utsträckning. Hogne spenderar mycket av sin tid på möten, försäljningsresor och projektuppföljning.
"Det är mycket mer administrativt arbete nu än förut. De senaste åren har jag spenderat mycket tid på klinisk uppföljning vid Haukeland Sjukhus, bland annat."
Framtidsplaner för Romega
Det ligger mycket forskning och arbete bakom ett företag som Arctic Bioscience. För att uppnå framgång måste man tro på sin egen produkt, men det finns också en tydlig motivation bakom allt arbete.
"Det är fint att veta att man åstadkommer något, och att det man åstadkommer faktiskt kan vara användbart och positivt för andra människor."
Trots Arctic Biosciences framgång med Romega betyder det inte att produkten är fullt utvecklad. Hogne förklarar att det finns flera planer för Romega i framtiden. Bland annat önskas det att göra Romega i flytande form, samt att utveckla den för specifika användningar.
"Idag har vi en produkt som används av olika anledningar. Vi vill differentiera den mer. Det kan vara att göra en produkt som är anpassad för leder, en produkt som är anpassad för hjärnan och en för hjärtat."
Denna entreprenörshistoria är inte över än.
Det råder inget tvivel om att det finns ett starkt intresse, en god professionell miljö och en stark vilja bakom Hognes entreprenörshistoria. Och även om Romega har blivit en framgång idag, stänger det inte idén om att vidareutveckla produkten. Det kommer att bli intressant att följa Hogne och miljön på Arctic Bioscience in i framtiden.
Håll ögonen öppna, för denna entreprenörshistoria är inte färdig än.